دو کتاب جدید انتشارات راه‌ پرداخت با حمایت بانک کارآفرین منتشر شد

همزمان با سالگرد تأسیس بانک کارآفرین، دو کتاب ساخت بانک مبتنی بر هوش مصنوعی و ارزیابی ریسک بازار در چارچوب بازل Ⅲ با حمایت این بانک و توسط انتشارات راه‌ پرداخت منتشر شد.

کتاب ساخت بانک مبتنی بر هوش مصنوعی ترجمه پنج مقاله برتر در حوزه هوش مصنوعی و رابطه آن با بانکداری است که توسط شرکت مک‌کنزی تهیه شده است. حسین حقیقی، علی‌حسین نبی‌زاده و محمد شیریجیان این مقالات را در ۱۲۰ صفحه ترجمه کرده‌اند.

ساخت بانک مبتنی بر هوش مصنوعی پنج فصل دارد. در فصل اول این کتاب روندها و چالش‌هایی که بانک‌ها را به سمت رویکرد مبتنی بر هوش مصنوعی سوق می‌دهد، به‌طور دقیق بررسی شده است. فصل دوم به بررسی قابلیت‌هایی پرداخته که یک بانک را قادر می‌سازد پیشنهاد‌های هوشمند، راه‌حل‌های شخصی و خدمات هوشمند را در سفرهای آمنی‌چنل و در پلتفرم‌های متعلق به بانک و اکوسیستم‌های شریک به مشتریان ارائه دهد.

فصل سوم کتاب به این موضوع پرداخته که مدل‌های یادگیری ماشین چگونه می‌توانند تجربیات مشتریان و بهره‌وری بانک را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهند. در فصل چهارم عناصر کلیدی مورد نیاز برای ستون فقرات قابلیت‌ها مورد بحث قرار گرفته و در نهایت در فصل آخر دسته‌بندی‌ها، محدوده مدل‌های عملیاتی و اجزای سازنده یک مدل کارآمد پلتفرمی تبیین شده است.

احمد بهاروندی، مدیرعامل بانک کارآفرین در پیشگفتار کتاب ساخت بانک مبتنی بر هوش مصنوعی نوشته است: «در عصر حاضر، به دلیل نوآوری‌های تحول‌آفرینی که عمدتاً تحت‌ تأثیر فناوری‌های نوظهور هستند، تغییرات بنیادی در ساختار و به‌ویژه در مدل‌های کسب‌وکار بانک حاصل شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد بانک‌ها راهی جز تغییر اساسی در ساختار و مدل‌های کسب‌وکار خود ندارند. در میان فناوری‌های مهم تأثیرگذار در بانکداری، هوش مصنوعی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به‌کارگیری فناوری‌های هوش مصنوعی در خدمات مالی به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که با ارائه خدمات شخصی‌سازی‌شده و باکیفیت به مشتریان ضمن افزایش درآمد، به‌خصوص درآمدهای تراکنشی، هزینه‌های فرایندی بانک نیز به‌صورت چشمگیری کاهش پیدا کند.»


ارزیابی ریسک بازار در چارچوب بازل Ⅲ


ارزیابی ریسک بازار در چارچوب بازل Ⅲ کتاب دیگری است که با حمایت بانک کارآفرین منتشر شده است. این کتاب ترجمه مستندات کمیته بازل Ⅲ در زمینه ریسک بازار است. مهرداد لشگری، هادی حیدری و محمد شیریجیان مترجمان این کتاب‌ هستند.

این کتاب پنج بخش اصلی دارد. در بخش اول به تعیین حدومرز ساختاری میان دفاتر بانکی و دفاتر معاملاتی پرداخته شده و در بخش دوم اصطلاحات و عبارات مهم حوزه ریسک بازار تشریح شده و تعاریفی از دامنه کاربرد میز معاملاتی در بانک‌ها ارائه شده است. در بخش سوم رویکرد استاندارد ارزیابی ریسک بازار مبتنی بر حساسیت تشریح شده، در بخش چهارم رویکرد الگو‌های داخلی و الزامات پس‌آزمایی سود و زیان برای سنجش ریسک بازار ارائه شده و در بخش پنجم هم محاسبات الزامات سرمایه‌ای رویکردهای مورد نظر تبیین شده است.

استانداردهای جدید کمیته نظارت بر بانکداری بازل از سال ۲۰۱۷ آغاز شده و تحولاتی در الزامات سرمایه مورد نیاز برای بانک‌ها رقم زده؛ به‌طوری که از استانداردهای مرتبط با حداقل سرمایه مورد نیاز ریسک بازار که این نهاد تدوین کرده با عنوان «تغییردهنده بازی» یاد می‌کنند. هدف اصلی این استانداردها، طراحی مسیری است كه در آن رویکردهای داخلی با رویکردهای استاندارد همگرا شوند.

احمد بهاروندی در یادداشت خود برای این کتاب درباره اهمیت سند بازل Ⅲ و چرایی پرداختن به این موضوع در بانک کارآفرین نوشته است: «شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دهه گذشته با رویکردی تحول‌یافته و بهینه به اصلاح ساختار قوانین نظارتی بر شبکه بانکی پرداخته است. از جمله مهم‌ترین ابعاد این اصلاحات می‌توان به ترجمه مستندات و توافقنامه‌های بازل Ⅱ و ابلاغ بخشنامه‌های مستخرج از متن قوانین بازل Ⅲ مانند بخشنامه حداقل الزامات مدیریت ریسک نقدینگی اشاره کرد. این تغییر ساختار قوانین نظارتی، مهر تأییدی بر همگام‌شدن شبکه بانکی با تحولات نظارتی نهاد‌های بین‌المللی است.»

با توجه‌ به اهمیت این موضوع و پیگیری تحولات مهم نظارتی در کمیته عالی مدیریت ریسک بانک کارآفرین در جایگاه یکی از مهم‌ترین کمیته‌های پیاده‌سازی حاکمیت شرکتی در بانک، همچنین به پیشنهاد مدیریت ریسک و مطالعات اقتصادی تصمیم بر این شد از استانداردها، سنجه‌ها و رویكردهای روز دنیا که مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شورای پول و اعتبار نیز هست برای ‌محاسبات ریسک بازار و حداقل الزامات سرمایه‌ مورد نیاز آن استفاده کنیم. در این راستا، ترجمه متن بازبینی‌شده قوانین و مقررات حداقل الزامات کفایت سرمایه برای پوشش ریسک بازار در فوریه ۲۰۱۹ نقطه آغازی برای شناسایی و به‌كارگیری سنجه‌های مهم در توافقنامه‌های معتبر نظارت بانکی مانند توافقنامه‌های کمیته بازل تشخیص داده شد.

 این کتاب‌ها هم‌اکنون در فروشگاه اینترنتی راه پرداخت به آدرس w2pshop.ir در دسترس هستند. تاکنون حدود ۵۰ کسب‌وکار ایرانی حامی انتشار کتاب‌های راه‌ پرداخت بوده‌اند که با انتشار این دو کتاب، بانک کارآفرین نیز به جرگه حامیان انتشارات راه پرداخت افزوده شد.

راه‌ پرداخت تاکنون نزدیک به ۱۵۰ کتاب منتشر کرده است. کسب‌وکارها و نهادهایی مانند ایرانسل، بانک آینده، پست‌بانک، فرابورس ایران، بیمه سامان، بیمه رازی، سپ، شرکت ملی انفورماتیک، داتین و بسیاری از برندهای شناخته‌شده ایرانی حامی انتشار کتاب‌های راه‌ پرداخت بوده‌اند.

انتشارات راه‌ پرداخت که به‌صورت تخصصی در زمینه فناوری و نوآوری فعالیت می‌کند، بخشی از کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار است. در راه‌کار برندهای دیگری مانند پایگاه تحلیلی خبری راه‌ پرداخت، ماهنامه عصر تراکنش و هفته‌نامه کارنگ فعالیت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *