درباره کتاب فلسفه پولی و مالی / مورد تالس

فلسفه و امور مالی ممکن است دو مقوله کاملاً متفاوت به نظر آیند، ولی حداقل هر دو جَد مشترکی به نام «تالس» داشتند. تالس را معمولاً اولین فیلسوف می‌شناسند، ولی او یک مبتکر مالی هم بود. به نظر می‌آید او در آن زمان مثل یک معامله‌گر اختیار معامله امروزی بوده است. او زمانی پیش‌بینی کرد که سال بعد برداشت زیتون بسیار سودمند خواهد بود؛ بنابراین در ازای حق بهره‌بردن از سود سال آینده، مقدار کمی پول به صاحبان دستگاه تولید روغن زیتون پرداخت کرد. زمانی که پیش‌بینی تالس درست از آب درآمد برای اجاره دستگاه‌های تولید روغن زیتون رقم بالایی  دریافت کرد.

بدیهی است که از زمان تالس تاکنون، هم در مسائل مالی و هم در دیدگاه‌های سیاسی و اخلاقی نسبت به مسائل مالی تغییرات زیادی ایجاد شده است. اسکناس و پول الکترونیکی به‌طور گسترده‌ای جایگزین سکه شده‌اند و برای سهولت در انجام تراکنش پول و دیگر دارایی‌های مالی زیرساخت‌های وسیعی ایجاد شده‌اند. این اقدامات با مواردی مثل بانک‌های تجاری، بانک‌های مرکزی، شرکت‌های بیمه، بورس اوراق بهادار و صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام شده است. این تعدد سازمانی به‌دلیل تلاش‌های هماهنگ نهادهای عمومی و خصوصی و همچنین ابتکار در اقتصاد و صنعت مالی است.

حساسیت‌های سیاسی و اخلاقی ما هم از جهات مختلفی تغییر کرده است. به نظر عادلانه می‌آید اگر بگوییم اخلاق‌شناسان قدیمی نگرش منفی نسبت به فعالیت‌های مالی داشتند. برای مثال به پاک‌سازی کلیسا از نزول‌خوارها توسط عیسی مسیح و همچنین به محکومیت پول به‌عنوان «ریشه همه بدی‌ها» فکر کنید. با توجه به این موضوع، نگرش‌ها در طول زمان ملایم‌تر شده‌اند. با این حال، بحث‌های اخلاقی همچنان ادامه دارند؛ به‌خصوص، در ارتباط با رسوایی‌ها و بحران‌های بزرگ مالی؛ یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های اخیر به‌طور قطع بحران مالی سال ۲۰۰۸ است.

این کتاب به توصیف موضوعاتی می‌پردازد که تحلیل‌های فلسفی در مورد پول و امور مالی ارائه می‌دهند. این کتاب به پنج بخش تقسیم می‌شود که به ترتیب شامل ۱. پول و امور مالی دقیقاً چه هستند؟ (متافیزیک)، ۲. دانش مرتبط به مسائل مالی چگونه باید ایجاد شود؟ (اپیستمولوژی یا معرفت‌شناسی)، ۳. مزایا و معایب اقتصاد مالی (فلسفه علم)، ۴. مشکلات اخلاقی مرتبط با پول و امور مالی (اخلاقی) و ۵. رابطه بین سیاست و امور مالی (فلسفه سیاسی) می‌شود.

منبع: ماهنامه عصر تراکنش شماره ۶۳؛ رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *